wtorek, 19 lipca 2011

Googlować?

Wyszukiwarka Google została zbudowana w 1996 roku w ramach pomysłu studenckiego przez Amerykanina Larry’ego Page’a i Rosjanina Siergieja Brina. Nazwa wzięła się od liczby „googol” czyli jedynki i stu zer. Psota mówi, że tak miała się pierwotnie nazywać strona, ale Brin źle zapisał nazwę i stąd wzięło się Google. Nazwa miała być metaforą założeń spółki do zindeksowania wszelkich stron znajdujących się w Internecie. Firma Google Inc. została założona dopiero w 1998 roku.




Wyszukiwarka Google opiera się na nowym sposobie analizy słów kluczowych. Mowa o algorytmie BackRub, który zmienił następnie nazwę na PageRank. Co rozróżnia ich metodę wyszukiwania stron internetowych od konkurencyjnych algorytmów? Boty indeksujące Google oparte są na sprawdzaniu zależności między pojedynczymi stronami internetowymi. W ten sposób stworzono jakby ogromną sieć scaleń. Im więcej stron linkuje do określonego rezaltatu, tym jest on trafniejszy. W ten sposób wyszukiwarka zwraca najtrafniejsze rezultaty. U konkurencji eksplorowano tylko częstość pojawiania się rozpoznawanej frazy w serwisie, dlatego spamerzy bardzo prosto potrafili zdradzić algorytmy szukające.

Wyszukiwarka Google okazała się dużym sukcesem, dziś nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania sieci bez niej. Dla wielu Google to wręcz synonim Internetu, a w języku potocznym wytworzył się nawet czasownik „googlować” określający wyszukiwanie dane frazy w Internecie. Dziś Google nadzoruje prawie 80% rynku wyszukiwarek i jest faktycznie monopolistą. Sumuje się, że w Polsce liczba ta sięga 95%.

2 komentarze:

  1. No tak, Google... Zmora wszystkich pozycjonerów, bo nie łatwo się wspiąć w ich rankingu.. no chyba, że... ma się Addera, z którym jesy DUŻO łatwiej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sprawdziłem tego Addera... i ku mojemu zaskoczeniu on naprawdę działa! Polecam wszystkim, którzy nie mają zbyt wiele czasu na pozycjonowanie a chcieliby to zrobić dobrze!

    OdpowiedzUsuń